Nebula Maker
William Olaf Stapledon

   

Der Omega Nebel. Noch ein Nebelbild aus dem Weltraum...

 

Vorgestellt wird das Buch:

Titel: Nebula Maker
Autor: Olaf Stapledon
Erscheinungsjahr: 1976
Erscheinungsort: England
Verlag: Bran’s Head Books Ltd
ISBN: 0 905220 06 4
Geschrieben: wahrscheinlich um 1930

Literaturliste über Religion und die modernen NaturwissenschaftenZurück zur Literaturliste: Religion und Physik, Bewusstsein und Geist...

Zurück zur Literaturliste über Kosmologie, Quantenphysik, Weltprozess...Der Autor, William Olaf Stapledon lebte von 1886 bis 1950, vorwiegend in England. Sein Lebenswerk galt der Beschreibung phantastischer Lebensformen: beseelte kosmische Nebel, lebende "Staubwolken" vom Mars, symbiotische Fisch-Krabben auf fremden Planeten, zeitreisenden Forscher vom Neptun und so weiter. Berühmt ist er vor allem für seine beiden Werke "Sternenschöpfer" und "Letzte und erste Menschen". In Büchern wie "Sirius", "Odd John" oder "A Man Divided" hingegen fühlt sich Stapledon mit großer Emphathie in die Psyche eines intelligenten Hundes, eines überintelligenten Wunderkindes und eines psychisch gespalteten Menschen hinein. Stapledons Hauptschaffensperiode lag von etwa 1928 bis zu seinem Tod, 1950.

<= Wer war William Olaf Stapledon?
Stapledon lebte in einer Zeit großer politischer und gesellschaftlicher Dramtik. Er erlebte die Geschehnisse rund um den zweiten Weltkrieg, enthielt sich aber weitgehend einer Kommentierung der Tagespolitik. Seine Grundeinstellung ist vom Pazifismus geprägt, jedoch gab sich Stapledon nicht dem Gedanken hin, dass gelebte Friedfertigkeit zwangsläufig zur Nachahmung führe. Etwa zeitgleich zu Olaf Stapledon, zwischen 1930 bis etwa 1950, wirkten z. B.

Aldous Huxley über komsisch-religiöse Erfahrungen in: "Doors of Perception" und "Heaven and Hell"Aldous Huxley
Ein ganz anderes Weltbild: Leben als materialistische Maschine (Reactions of the Human Machine, 1936)Yerbury Dent
Über de Chardins Weltbild eines beseelten Kosmos (Ignace Lepp)Teilhard de Chardin
Konrad Lorenz über die Grundlagen der Psychologie (1942)Konrad Lorenz
Die Früchte des Zorns: die Seelenkälte des Kapitalismus (um 1939)John Steinbeck
Literaturliste zu Henri Bergson (1859 bis 1941), der viel über "Bewusstsein an sich" schriebHenri Bergson
Kein weiterführender Link!George Orwell

Stapledons Science-Fiction, oder besser: Psychic-Fiction, Romane kommen ohne Raumkreuzer aus. Er schlägt den einfühlsamen Leser auch ohne Wurmlöcher, Laserkanonen oder Gentechnik in seinen Bann.  
Stapledons Fähigkeit zu faszinieren liegt in seinem Können begründet, äußerlich absonderlichste Lebensformen zu zeichnen und dann zu zeigen, dass deren Seelenleben viele Gemeinsamkeiten mit uns Menschen teilt. Das Buch "Nebula Maker" ist ein Klassiker in diesem Sinne. Meines Wissens nach gibt es zur Zeit (2002) leider noch keine deutsche Übersetzung dieses Werkes. Ich werde nachfolgend versuchen mit Hilfe eingier Zitate und knappen Kommentaren etwas vom Geiste Stapledons zu vermitteln. Könnte es intelligentes, fremdes Leben auf unserer Erde geben?Ein Versuch, Stapledons Gedanken auf das ostfriesische Wattenmeer zu übertragen: Das Meer als Lebensform.
Das Buch umfasst 126 Seiten. Es kann am einfachsten über spezielle Antiquariat-Dienstleistungen von Internet-Buchhandlungen oder über das Fernleihsystem von Büchereien beschafft werden. Originalzitate aus dem Buch sind kursiv wiedergegeben.  

Kapitel 1: Starlight on a Hill

Seite 3: "I have seen God creating the cosmos, watching its growth, and finally destroying it."

So beginnt das Buch. Die Geschichte wird von einem namenlosen Erzähler aus einem englischen Küstenort (vielleicht West Kirby, Cheshire) erzählt. Tief in der Nacht wandert dieser in eigenen Gedanken versunken auf einen Hügel über der Stadt und beschaut den sternenübersääten Himmel, als er eine sonderbare Veränderung wahrnimmt:

Vom Zweck der WeltIst der Zweck des Universums erkennbar?
Seite 4: "Still gazing upward, I noticed something in the darkness between the stars. At first it seemed no more than the vague shifting illumination which they eye discovers in itself when robbed of external light. But now, to my amazement, to my bewilderment and horror, but also to my incredulous amusement, I recognised that an immense and dimly lucent face was regarding me from behind the Milky Way." <= Gott erscheint als durchsichtiges Gesicht hinter den Sternen des Himmels

Ganz ähnlich beginnt auch Stapledons Buch "Star Maker" (Sternenschöpfer)

Seite 5: "The celestial face was like no other face, or like all faces. It was human, yet not human, animal, yet not animal, divine, yet surely not divine. I was subtly reminded of the grotesque gods of Egypt and of India, and also of the mild enigmatical expression of certain African carvings ... I saw expressions not only of tiger, hawk and snake, but also of ox and deer, elephant and gentle ape. But in the visage which overhung me these characters, though seemingly alien to one another, were so subtly blended that they presented not a composite form made up of features selected from all living things, but an archetypal unity, from which the terrestrial creatures might well have borrowed each its distinctive nature." <= Gottes viele Formen

William James (written in about 1901): "...you must go behind the foreground of existence and reach down to that curious sense of the whole residual cosmos as an everlasting presence, initimate or alien, terrible or amusing, lovable or odious, which in some degree everyone possesses. In: "The Varieties of Religious Experience, Lecture 2"

Seite 6: "To call it merely beautiful would be to malign it. It was ugly, damnably ugly, almost satanic. And, as I fully recognized, it was in the worst taste; for its anthropomorphism, hideously mixed with sheer animality, violated the austere inhumanity of the night sky. Yet in its own unique manner it was mysteriously, piercingly beautiful ... The celestial eyes gazed at me, or gazed seemingly at me, from under the bright brow so darkly that they seemd to express equally a Buddha-like serenity, a brute`s indifference, and a rapier-altertness."

Stapledon greift diese Unfassbarkeit des göttlichen Wesen am Ende seines Buches erneut auf. Er fährt fort:

<= die Widersprüchlichkeit Gottes Wesen. Von solchermaßen widerstreitenden Emotionen im Bezug auf Gott handelt auch Rudolf Ottos "Das Heilige. Über das Irrationale in der Idee des Göttlichen und sein Verhältnis zum Rationalen" Voller Titel von Rudolf Ottos Werk aus (wahrscheinlich) den 1920er Jahren
Seite 6: "Presently the apparition was transformed. I discovered that it was no single constant face but a succession of face forms imperceptibly changing into one antoher. It was as though the flux of thought in this uranian being so remodelled the whole structure of its visage that nothing was left the same but a subtle air of personal identity. As a cloud changes from shape to shape, so this phantom suffered a continous metamorphosis in such manner that I saw it now as a mythical beast, now as a fair young man with battle in his nostrils, now as sphinx, now as a mother bowed over her child, now as the child crucified, now as a jesting fiend, now as a huge inhuman insect face with many-faceted eyes and pincer-mandibles, now for a fleeting moment as the white-bearded Jehova." <= Gottes viele Gesichter

Gedankenexkurs: Platon (427-347 v. Chr.) versuchte das Wesen der Welt zu erfassen. In verschiedenen Schriften allerdings zeigte er, dass die letztendliche Wahrheit dem Menschen vielleicht verschlossen bleibt. Mehr Das Irrationale, Platons Ideenlehre und die Quantenphysik

Seite 7: "The transformations became more rapid, more bewildering. The features disintegrated from one another. Instead of a face there were a thousand eyes intermingled with a thousand searching or constructing hands. I seemed to detect also, in the obscure depths of the vision, a thousand phallic shapes, flaccid, rampant.
Yet even through these many and fantastic changes I retained the sense that I was beholding no mere chaos of images but manifestations of the unique, the superb one.
'It is God, it is God', I said to myself. But I knew that if indeed there is a God he is no more visible than the theory of relativity ... It is God stirring my mad mind to create true though fantastic symbols of himself.'
"
<= Gott offenbart sich als Folge von Symbolen seiner selbst

Originalzitat von Isaac Newton: the incomprehensibility of GodIsaac Newton über die Unvorstellbarkeit Gottes

a personal search for the meaning of lifeThe Cosmic Meaning of our Lives: a personal view

Kapitel 2: Creation

In diesem Kapitel beschreibt Stapledon wie Gott aus dem Chaos den Kosmos schafft.

   
Seite 11: "Horror seized me. Could this, this living pole-axe, be the face of the true God? could the spirit that this thing expressed be the one reality behinde men`s dreams, the dreams that they had reverently perfectd through the ages? Where was the Love, and where the Wisdom; where even the Justice and Righteousness?" <= Zweifel an Gott

Rudol Otto über das Heilige, das Irrationale und das Göttliche (Buchtipp)Rudolf Otto beschrieb solche Wahrnehmungen Gottes in einem Buch über das Heilige

Seite 12: "It seemed that in the dark spirit which is God there was not peace but restlessness, and the insistent need to create." <= Gottes Drang zum Schaffen
Stapledon beschreibt dann, wie Gottes viele Hände das Choas formten, wie sie ein kleines Stück Chaos auf eine Fingerspitze nahmen:    
Seite 12: "He drew out from chaos a minute portion, so minute that it lay on the point of his finger as a mote upon a continent.
Earnestly for a while God gazed upon this infinitisimal, considering how to work his will upon it. The delicately he rolled it between a finger and a thumb, vitalizing it with the novel urge of his conception.
"
<= Gott knetet das Chaos

Das Bild stammt nicht aus Stapledon`s Werk. Mehr Skizzen und Animationen..
Gott bearbeitet das Chaos

Occasionalismus: Gott als SchöpferGott als kreativer Schöpfer: ein ähnliches Bild als Animation
Seite 14: "And God constricted the cosmos until every unit coincided with every other, and the cosmos was no larger than any single one of them. Like a mote upon a continent it now lay upon the finger tip of God, and the rest of his hands were drawn away from it. <= die erste Singularität: alles ist ein Punkt: der Urknall wird vorbereitet
Within the atom-cosmos were all the potencies for many million galaxies, and for storied worlds innumberable. Yet the pregnant members of the cosmos, though coincident each with all, remained inert to one another. For God had not yet broken the seals that he had set on them.  
God gazed long upon his creature. And he smiled. And all his hands were still.    
Then God spoke to the dark and slumbering germ of the cosmos. And he said, `Let there be light'.
Immediately the seals were broken that God had set upon the myriad primal members of the cosmos. And the cosmos burst into life."
<= Und Gott sprach: es werde Licht

primal members als Strings, Quanten, Seelen?

Kapitel 3: The Cosmos is Launched

Hier beschreibt Stapledon, wie der Kosmos sich weiter entwickelt. Viele der Gedanken erinnern an erst später physikalisch-kosmologisch formulierte Vorstellung über die erste Zeit nach dem Urknall.

  Spekulative Gedanken über eine Richtung in der kosmischen EntwicklungGibt es einen göttlichen Weltprozess: Spekulationen über das Ziel des Kosmos
Seite 19: "A dazzling, insupportable brilliance leapt at me and engulfed me. Around, above, below was light fiercer than the sun`s disc at noon. Light stabbed me through and through from every side with its innumearble incandescent blades ... In answer to God`s command, the atom cosmos had burgeoned not only with light but with a space and time peculiar to itself." In den 1920er Jahren sprachen E. Hubble und A. Friedmann von einer Expansion des Kosmos.

Gott schafft die Welt stetig neu, er ist ein kreativer Schöpfer...Zitate: der mittelalterliche Mystiker Eckehart (1260-1329) über Kosmos und Seele

Seite 21: "I could see also the primal members themselves, the radiant centres of all this rippled light. And though they were now once more distinct and scatterd, I could see, or rather by a kind of microscopic telepathy I could feel, that each one preserved within itself, like a forgotten memory, the presence and the influence of all the others. Each must now and for ever be a true memeber of the cosmic unity, possessed by the whole, but also pervading the whole with its own unique nature." <= primal members als Leibniz`sche Monaden oder als non-lokale Quanten?

Antike Griechische Philosophen über die WeltseeleChrysippos, Apollodorus (antikes Griechenland) und Poseidonius über die Weltseele

Seite 23: "While I was still toiling in this desolation, there came a moment when I realized that I had all along been confronted by something more than the physical aspect of the cosmos, namely its inchoate and profoundly slumbering mentality, in fact by the cumulative impact of the myriad primal mindlets upon my mind. Or should I say the pact of the foetal spirit of the cosmos was dissociated into the myriads of the simple spirits of its members." <= die kosmische Seele verteilt auf atomare Bestandteile?

Griechisches Originalzitat mit deutscher ÜbersetzungThales und Anaximandros (antikes Griechenland) über die Beseeltheit des Kosmos

Kapitel 4: The Great Nebulae Appear

In diesem Kapitel beschreibt Stapledon die Geburt kosmischer Nebel als eigene Lebensform. Wenn Stapledon in Kapitel 1 scheinbar unvereinbare Eigenschaften in Gott vereinigt sah, so findet sich diese Ambivalenz der Gefühle auch in der Beschreibung der lebenden Nebel wieder:

  Wachsende Komplexität und Bewußtsein als Merkmale des WeltprozessesDie Idee von einem Weltprozess

Weltprozess in einem dualistischen Weltbild als SkizzeWeltprozess als Bild

Seite 27: "... I was soon to find myself in a world of passionate beings whose alien, yet not entirely inhuman nature was to tax my comprehension and to wring me with conflicting sympathy and loathing."  
Die Wolken kosmischen Urmaterials beginnen sich zu formieren:    
Bild des Orion Nebels.Noch ein Nebelbild aus dem Weltraum...Seite 27: "The clouds continued to drift apart from one another, continued to contract and gyrate and define themselves. Presently they were but small soft globes or flecks of light, snow-flakes whirling in the huge gulf of space... these were the Great Nebulae.
I had at first no inkling that these largest of all physical objects were alive, that each one of them in its own unique way was a sensitive and intelligent being, that every movement of this great host was no less significant of joy and grief than the gestures and facial expressions of men and women, that here before me were many which, though possessing nothing at all like a human eye, regarded one another`s eloquent forms with joys and longings no less vivid than the personal loves of men and women...
"
Das Bild links zeigt eine Aufnahme des Orion Nebels (NASA-Bild)

Suchtipps für das Internet: Kosmische Nebel in GroßaufnahmenSchöne Aufnahmen kosmischer Nebel findet man im Internet in großer Fülle. Anscheinend stellt die NASA viel Material zur Verfügung. Gute Suchbegriffe sind:

  • nebula / nebulae
  • nasa
  • pictures
  • gallery
  • space
  • hubble
Der Größe dieser Kreaturen entsprechend langsam geht deren Leben vonstatten:    
Seite 30: "... I reminded myself that the briefest of the movements which I now witnessed must in fact occupy millions of terrestrial years, and that this impression of vital activity was an illusion." <= Der Faktor Zeit

Kapitel 5: A Biological Study

In diesem Kapitel beschreibt Stapledon den körperlichen Aufbau der Nebel aus Organen wie sie vergleichbar auch Menschen besitzen.

   
Seite 35: "The new-born nebulae existed for aeons as mere lucent clouds of gas, featureless and mindless. But when the primal beings within the core had become very crowded, and very subject to mutual influence and to the overmastering tempest of light on which they were tossed, there was formed, deep within the incandescent heart of the core itself, a unifying centre of life, a region no larger than the bulk of a thousand stars, but dense almost as a liquid, and turbulen with such fury of radiation as had not occurred since the atom-cosmos first responded to God`s word.
Little by litte, this vital centre organized the whole core as a balanced yet ever-changing system of hurricanes, trade-winds, tornados, subservient in all their operations to the vital needs of the whole.
And as the airy streamers and filaments of the nebular disc began to appear, these also were inwardly organized to the requirements of the new being. They became in fact true living tissues, fulfilling all manners of delicate vital functions, though they were but ordered winds, more tenuous than any man-mande 'vacuum'."
Ein gut lesbarer Artikel mit vielen beeindruckenden Bildern von Gasnebeln...Lesetipp: "Das Gas zwischen den Sternen", von Ronald J. Reynolds, in:Spektrum der Wissenschaft, März 2002, Seite 30-39. Reynolds beschreibt die Dynamik interstellaren Mediums in dem Artikel so: "Das dünne Gas, das den weiten Raum zwischen den Sternen erfüllt, sahen die Astronomen lange Zeit als Störfaktor an ... Heute ist klar, dass das interstellare Gas in vielerlei Hinsicht einer Planeten- oder Sternenatmosphäre ähnelt: Es transportiert Materie von explodierten Sternen und Energie über weite Bereiche der Galaxis..."
Seite 36: "It is not surprising that I could not discover the mechanism of this steady internal evolution. But one point seemed to me certain. Natural selection played an important part within each nebula, favouring some experiments in vital orgainzation and destroying others, much as on earth it favours some races of organisms and destroys others." <= Ist diese interne Evolution der Nebel vielleicht vergleichbar mit dem Entstehen eines globalen Gehirns auf der Erde?

Ein Katholik sieht den Kosmos als kreative, evolutive Schöpfung GottesÄhnlich evolutive Gedanken dachte zeitgleich der Jesuit Teilhard de Chardin

Seite 37: "The core and the tresses of the living nebulae are composed of many kinds of tissues, each a pattern of little enduring whirlwinds of many gasses and dusts in physical relation with one another. Scattered through these tissues are many organs of sensation and of control, and many insulated tracks for the transmission of messages between the core and the tresses ... It is sensitive to all the frequencies of radiation, to pressure, to warmth and cold and to many chemical changes. It can retard and quciken the flow of its radiation in different parts of its body. It can also, by stimulating certain regions to expand or contract, alter the shape of its convolutions." <= Histologie oder Gewebekunde der großen Nebel

Eine Phantasie über ein Litoral-Gehirn vor der ostfriesischen KüsteÄhnlicher Gedanke: das ostfriesische Wattenmeer als neuronales Netzwerk einer globalen IntelligenZ?

Seite 39: "... the lone nebulae have developed a considerable intricacy of thought and a vast and subtle gamut of emotions ... the more advanced of the lone nebulae had, as a matter of fact, been driven to devlop a kind of 'internal language' of symbolic images and incipient gestures." Eine lose Sammlung von Emotionen und GefühlszuständenSammlung von Emotionen

Themensprung: Symbollogik in Gehirnen und in Unternehmen (Konnektionismus)Die innere Symbolsprache menschlicher Gesellschaften

Seite 40: "Their visual perceptions were of course very different from those which we obtain by lens and retina. Their grasp of the solid form of seen objects was based on their power of discriminating slight differences in the direction of the light-rays which entered their tissues at different points. Thus their seeing consisted of the apprehension of innumerable every-changing parallaxes, the relations of which were automatically analysed in the brain tracts of the core, and perceived as external objects having precise shapes and colours and sizes..." <= Die Augen der großen Nebel

Zitat aus einem Buch (1999) über das Wesen von BewusstseinGedankensprung: Tor Norretranders über die konstruktive Leistung der Sinneswahrnehmung

Der Eskimo Nebel in einer Aufnahme der NASA. Noch ein Nebelbild aus dem Weltraum...Seite 40: "The nebula`s source of external attraction was at bottom not unlike a blend of our touch, our balance, and our kinaesthesis. But it was developed with the same subtlety as nebular vision. It afforded very precise perceptions of masses at a distance, discriminating them with surprising accuracy in respect of shape and detailed texture of density. Thus it amounted to a kind of 'tactual seeing' entirely unknown to man." <= Gravitative Augen und taktile Organe

Das Bild links zeigt eine Aufnahme des Eskimo Nebels (NASA-Bild)

Seite 40: "In addition to these two ways of perceiving one another, the social nebuale could sense differences of electric charge in their neighbours. And as electric changes were symptomatic of emotional changes, this electric sensitivity had for the percipient a strong emotive significance." <= Elektro-emtionale Wahrnehmung
Bild des Cone Nebels. Noch ein Nebelbild aus dem Weltraum...Seite 41: "Along with powers of external perception came powers of voluntary locomotion ... This was done by directing the discharge of their radiation in such a manner that the recoil might propel them whither they willed." <= Fortbewegung der großen Nebel
Seite 41: "The external language in its finished state consisted entirely of delicate rhythmic changes of radiation produced and received by specialised organs." <= externe Sprache der großen Nebel

Kapitel 6: Outline Of A Strange Mentality

In diesem Kapitel beschreibt Stapledon das Seelenleben der Nebel. Dabei ist die wichtigste Unterscheidung die zwischen sozialen Nebeln und isolierten, einsamen Nebeln. Kapitel 6 behandelt die letzeren.

   
Seite 45: "To understand the mentality of the nebulae, one must bear in mind three facts which make them differ through and through from human beings. They do not succeed one another in generations; they are not constrained by economic necessity; the great majority of them have reached maturity in ignorance of other minds." <= drei große Unterschiede zwischen Nebeln und Menschen
Seite 47: "Interest in economic activities, which has played a part in terrestrial life at once so stimulating to the practical intelligence and so hostile to the finer kinds of percipience and thought, finds no place in nebular culture ... Until I became familiar with nebular life I had supposed that wihtout the spur of economic need no progress could be made, and the higher reaches of mentality would never be achieved. This error seems to be now ludicrous." Stapledon äußert in vielen seiner Bücher Zweifel an einer allzu überragenden Bedeutung ökonomischer Denkweisen. Eigene Gedanken zu den Gefahren eines Ökonomismus Die Rolle ökonomischer Sachzwänge als prägende Kraft in den "Life Sciences"
Seite 48: "... since self-consciousness depends very largely on the the conscious distinction between self and others, this also was unable to develop normally in the isolated nebulae. Only when disease produced in them violent mental conflicts and a state of 'multiple personality' did they ever conceive of a plurality of minds." Über die innere Pluralität von Menschen und  UnternehmenInnere Pluralität als Baustein von Intelligenz?
Seite 49: "... owing to lack of distraction, they were able to apprehend earlier, and to develop more earnestly, certain aspects of 'inner' experience or 'experience of experience' which terrestrial spirits can only surely and with austere self-discipline discover at all." <= mystische Neigung der Nebel

Die Mystik des Meister Eckehart (1260-1329)

Kapitel 7: The Social Nebulae

In diesem Kapitel beschreibt Stapledon das Leben der sozialen Nebel, die in Gruppen vorkommen und Kenntnis voneinander haben.

   
Seite 58: "Among the social nebulae, as among human beings, there arose inevitably all kinds of conflicts between the individual perfection and the social perfection." <= Individuum und Gesellschaft: ein typisch stapledon`sches Thema
Seite 60: "... in the happiest cases, where admiration and desire were mutual, each would conceive a craving to complete his own form by responding to the other`s influence." <= Definition von Liebe
Seite 60: "Very few groups attained this perfection. Most were either too closely or too loosely knit. In the former the individual spirit was stifled by the proximity of his neighbours. He was a mere herdmember, with no inner being. And because society was composed of barren individuals, social life was barren also. The dance pattern of the group was, so to speak, geometrical and fatuous. In the too loosely knit groups, on the other hand, there was no willed community at all, but only a grudging contract by which all engaged to refrain from interference with their neighbours, so as to secure the maximum freedom of the individual behaviour." <= Das Spannungsfeld zwischen individualistischen Gesellschaften und Herden
Von hier an entwickelt Stapledon nun eine ergreifende Geschichte des Kosmos. Kriegerische Nebel versuchen andere Nebeln unter ihre Gewalt zu bringen. Es gibt Widerstand, in dem zwei Individuen namens "Fire Bolt" und "Bright Heart" eine wichtige Rolle spielen. Am Ende wird angedeutet, wie aus den Nebeln zunehmend Sterne entstehen: das Alterssiechtum der Nebel und die Geburt neuer Lebensformen im Kosmos. Erst lange nach der hohen Zeit der Nebel werden die Menschen entstehen. <= die letzten Kapitel des Buches
Die verbleibenden Kapitel sind:

Kapitel 8: The Martial Groups
Kapitel 9: The First Cosmical War
Kapitel 10: Bright Heart
Kapitel 11: Bright Heart & Fire Bolt
Kapitel 12: Death of Bright Heart
Kapitel 13: Fire Bolt
Kapitel 14: The Last Phase of the Nebular Era
Kapitel 15: Interlude

   
Mit den letzten Sätzen seines Buches kommt Stapledon zurück zu seinem großen Eingangsthema: das Wesen Gottes. Der Kosmos ist übersäät mit toten oder sterbenden Nebeln; die Ära der Nebel ist vorbei:    
Seite 126: "I peered beyond the dead hosts of the nebulae. There, there still, outside the boundless finitude of the cosmos, God still watched the processes that he had set in motion.
From the bottom of my being, I loathed him.
The features became clearer. Dread face of power! Brutish, human, celestial! I strained and strained to read God`s face. But it was inscrutable.
Schlussgedanke: Gottes Wesen ist unfassbar, sein Gesicht nicht zu lesen.

Huyley berichtet von religiösen Gefühlen infolge der Wirkung von MescalinAldous Huxley über das Paradoxon des Göttlichen

Cruel? Indeed, no! Compassionate? No! Or in a manner, yes? For surely that calm attentive gaze meant not mere calmness, mere aloofness. Did it perhaps mean passion transmuted? Did it speak of inner participiation in all grief and joy? Perhaps. Yet it was ruthless, as though compassion had been absorbed and used in some loftier and relentless exaltation."    
Das folgende Gedicht von Ulrich Ziesing (Isla de La Palma, Kanarische Inseln) - ein universales Glaubensbekenntnis - gibt meiner Empfinden nach sehr schön die Stimmung von Stapledon`s Buch wieder und damit soll diese Seite auch beendet werden:

Der Regenbogen

von Ulrich Ziesing

“Ich bin das Leben“
spricht das Licht,
„das sich im Regen
in Vielfalt bricht.“

„Ich bin der Weg“,
sagt das Leben:
„Dem Weben als Steg
zum Ziele gegeben.“

„Von Süden nach Norden“,
zeigt der Weg.
„Vom Abend zum Morgen
über alles hinweg.“

„Zur endlichen, ewigen Einheit des Körpers und Lichts“,
versichert verwehend der farbige Bogen,
„wird alles gehoben, geschoben.
Verwoben verborgen
im N i c h t s

Abschliessendes Gedicht

Literaturtipps zu kosmischen Nebeln:

Scannapieco, E. et. al.: Die Macht der kosmischen Leere. In: Spektrum der Wissenschaft. November 2002. Seite 36-43. Spektrum der Wissenschaft Verlagsgesellschaft, Heidelberg.

Reynolds, R. J.: Das Gas zwischen den Sternen. In: Spektrum der Wissenschaft, März 2002, Seite 30-39. Spektrum der Wissenschaft Verlagsgesellschaft, Heidelberg.

 



<= Die beiden Titel beschreiben eine überraschende Strukturvielfalt und Wandelbarkeit der kosmischen Nebel.

   
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